Beszélgessünk könyvekről, könyvtárakról, fontosabb cikkekről, újságokról! Országról,világról!

olvasunk.blog.hu

olvasunk.blog.hu

Jane Goodall: Amíg élek, remélek

2017. október 02. - mbemba

konyv_amigelek_ext.jpgEgy fantasztikus életút nagyon szép könyve.

Jane Goodall az a fantasztikus ember, aki belső Afrikában, ember számára a lehető legközelebbről kutatta a csimpánzok életét,majd ott Gombéban (Tanzánia) kutatóállomást alakított ki, ahol ma is tudósok, illetve diákok kutatják a csimpánzok életét. Az hogy olvasóként részesei lehetünk azoknak a pillanatoknak, amikor ez a kapcsolatfelvétel megtörtént, az valami egészen fantasztikus.

,,S ami ezután történt, az most majdnem negyven év elmúltával is élénken él az emlékezetemben. Szürkeszakállú Dávid nekivágott egy ismerős ösvénynek, én pedig követtem őt. Amikor viszont letért erről a jól látható útról, és az aljnövényzet sűrűjén vágott keresztül egy közeli patak mentén, biztos voltam benne, hogy elveszítem szem elől, olyan reménytelenül belegabalyodtam az indákba. De amikor kiértem a vízhez, ott találtam őt, a parton ült, mintha csak rám várt volna. Belenéztem egymástól távol ülő fénylő nagy szemeibe, amikben szinte ott tükröződött egész jelleme, derűs magatartása és vele született méltósága. A főemlősök nagy többsége fenyegetésként fogja fel, ha bárki a szemükbe néz, a csimpánzok azonban kivételek ez alól. Dávidtól megtanultam, hogy nem bánja, ha a szemébe nézek akkor, ha nem vagyok arrogáns és követelőző. Néha ő maga is visszanézett rám, mint tette azon a bizonyos délutánon is. Olyan nyitott volt a tekintete, hogy úgy éreztem, ha elég gyakorlatom lenne az effélében, a gondolataiba is beleláthatnék. Mit meg nem adnék azóta, hogy akár egyetlen rövid pillanatra is, de egy csimpánz szemével láthassam a világot! Egy perc felérne egy élet kutatómunkájával. Hiszen mi mindannyian emberi mivoltunkhoz vagyunk kötve, s a világra való rálátásunk is csak emberi határok között mozog. S gyakran még az is nehezünkre esik, hogy más kultúrájú, vagy másik nemhez tartozó emberek nézőpontjából lássuk a világot. Amint Dávid és én ott ültünk egymással szemben hirtelen rátévedt tekintetem egy érett piros gyümölcsre. Előttem hevert a földön. Fölemeltem, tenyeremre tettem és Dávid felé nyújtottam. Ő rám nézett és felém nyúlt, hogy elvegye. Aztán elengedte a gyümölcsöt, és a kezemet fogta meg finoman…”

Több fejezet is foglalkozik a megfigyelésekkel,a tapasztalásokkal – tudományosokkal és személyesekkel (nem diplomásként, édesanyjával érkezett először a csimpánzok megfigyelésére) –, de a könyv alapvetően Jane Goodall (1934. április 3., London) életét tárja elénk; az utolsó fejezetek pedig terveit,dédelgetett álmait a zöld mozgalom jegyében.

Ugyanakkor a könyv egy felnőttként immár nem templomba járó, azonban nagyon is keresztény ember hitvallása. Egy olyan emberé, aki számtalanszor fejezte ki bizonytalanságát, kétségeit Isten létét illetően. Ezeket a kétségeket a könyvben nyíltan kibeszélte, s meg is válaszolta. A gyermekként megélt világháború, majd a világégés utáni Németország helyszíni látványa, a belső-afrikai pokoli élethelyzetek, háborúskodások, a gombei túszszedés (kutatóállomásuk diákját rabolták el) alaposan próbára tették hitét. Akárcsak második férjének elvesztése, a hónapokon át tartó leépülés közös megélése, melynek egy egész fejezetet szánt a tudós.

A könyvnek plusz értéket ad a nagyszerű fekete-fehér képanyag.

Jane Goodall: Amíg élek, remélek (kérdezte, segítette a könyv megírását: Phillip Berman), fordította: Esztergályos Krisztina, Athenaeum 2000 Kiadó, 1999.

Kinek? Afrika-rajongónak, kereszténynek, állatosoknak.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://olvasunk.blog.hu/api/trackback/id/tr6012922277

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása